Odpowiedni dobór pracowników na obsadzane stanowiska jest pierwszym bardzo ważnym krokiem do tego aby mieć dobrych pracowników. Zatrudnianie nieodpowiednich osób pociąga za sobą wiele kosztów (materialnych i niematerialnych). Zaś odpowiednio przeprowadzony proces rekrutacji i selekcji pozwala na stosunkowo szybkie zatrudnienie odpowiednich osób. Proces rekrutacji i selekcji składa się z:
* formułowania ogłoszeń
Odpowiednio sformułowane ogłoszenie, umieszczone we właściwym miejscu zwraca uwagę właściwych osób. Nie ma zatem problemu z ogromną ilością dokumentów nadsyłanych przez osoby nie spełniające wymaganych oczekiwań.
* preselekcji kandydatów - analizy dokumentów
Już na podstawie analizy dokumentów możemy zdobyć pewne informacje o kandydatach. Analizując dokumenty wybieramy najlepsze osoby i je zapraszamy na rozmowę kwalifikacyjną.
* selekcji właściwej - rozmów kwalifikacyjnych
Podczas rozmów kwalifikacyjnych poznajemy wstępnie kandydatów. Zadając odpowiednio sformułowane pytania określamy, czy dany kandydat posiada cechy wymagane na dane stanowisko. To pozwala na wybranie odpowiedniej osoby na obsadzane stanowisko.
"Znalezienie i zatrzymanie najlepszych pracowników
jest najbardziej wartościową zdolnością.
Dałbym wszystko, co mam, wszystkie moje pieniądze,
aby tylko mieć tę umiejętność."
John D. Rockefeller